Anders Watland fra Nærbø hadde ikke vært fysisk aktiv på lange tider.  En invitasjon til en time hos Reshape på Sandnes snudde opp ned på det.

Nå trener Anders 2-3 ganger i uken. Ikke bare det, men også kostholdet er lagt om etter et nytt konsept fra Reshape.

– Hva fikk deg til å begynne å trene?

– Jeg fikk en invitasjon fra broren min om å bli med på en gruppetrening hos Reshape, som en test. Jeg har skiftarbeid og syntes vel at jeg burde leve noe sunnere. Etter at jeg startet med trening og for øvrig la om kostholdet, har jeg også fått mer energi.

– Hva har vært det vanskeligste i denne perioden?

– Det har egentlig ikke vært noe vanskelig. Jeg har trent i to måneder nå og har så langt ikke slitt med motivasjonen. Det hjelper å ha personlig trener og å trene i grupper.

Trener sjelden alene

– Får du den personlige treneren helt for deg selv?

– Ja, Marianne i Reshape viser meg hvilke øvelser jeg kan ta i treningssenteret, og hun lærer meg også å ta øvelsene riktig. Andre dager deltar jeg også i gruppetrening, hos Reshape betyr det stor variasjon i øvelser. Egentlig skal jeg også trene noe alene, men jeg pleier å foretrekke gruppetrening. Treningen går lettere når man får beskjed om hvilke øvelser man skal ta.

– Så du trener aldri hjemme?

–  Reshape har en trener som tar oppdrag på Nærbø, så det hender jeg trener i hjemtraktene. Men jeg trener sjelden ved å jogge i nabolaget alene eller noe slikt. Jeg foretrekker opplegget til Reshape. Når det er gruppetime, er vi alt fra to til tolv som trener samtidig, det spørs når på dagen jeg drar til senteret. I gruppetimene er det alt fra intervalltrening til styrketrening, det er stor variasjon og det passer meg bra.

Fettprosenten gikk ned

– Hva slags treningsopplegg anbefalte Marianne Linjord for deg?

– Det ble en del intervalltrening i starten for å bedre kondisen. Jeg skal trene musklene mer fremover. Men allerede etter to måneder har jeg fått 2-3 kilo mer muskler.

– Hvordan vet du det?

– Marianne ber meg stå på spesiell vektmåler der jeg må holde hendene rundt to håndtak. Den heter Inbody770 og brukes av flere sykehus i Norge. Måleinstrumentet klarer å finne ut hvor mye fett, vann og muskler som kroppen min består av.

Nytt konsept: «Spreng grenser»

Marianne Linjord forklarer at det har skjedd en utvikling innen trening. For ti år siden snakket alle om at man skulle gå ned x antall kilo, mens nå ligger fokuset i å beholde muskulatur og gå ned i fettprosent.

Reshape har startet et nytt konsept som kalles «Spreng grenser». Det består av:

  • 1 time personlig trener hver uke
  • 1 gruppetime hver uke
  • 1 time egentrening hver uke
  • Næringsrik mat fra lokal leverandør i 30 dager

Det er dette konseptet Anders har fulgt. Linjord sier at resultatene til Anders er helt rå.

Han har kvittet seg med 7-8 kilo fett, samtidig som han har fått et par-tre kilo mer muskler. På en måte har han altså slanket seg 11 kilo allerede, men en del av dette er blitt erstattet med muskler.

Spiser fire måltider om dagen fra leverandøren Tren og Mat

– Anders, hva går den nye dietten ditt ut på?

– Marianne lagde et opplegg sammen med Eugene fra Tren og Mat, tilpasset meg når det gjelder antall kalorier og slikt. Tren og Mat er en lokal leverandør som tilbereder helt ferdige retter som jeg kan varme opp. Jeg spiser fire slike måltider hver dag og ikke noe brødskiver eller noe annet mellom måltidene. Maten er god og opplegget er enkelt å følge. Jeg vet at det er dette jeg skal spise, ikke noe mer, og jeg får alt fra Reshape.

– Hva går disse rettene ut på?

– Det er herlig mat slik som svinestek, spaghetti og lignende. Jeg velger selv de rettene jeg ønsker.

– Så du er ikke innom den døgnåpne bensinstasjonen på Bryne for en hamburger i ny og ne etter skiftarbeidet?

– He he. Nei, det går helt fint å holde seg til opplegget jeg har fått av Marianne. Det er en løsning som passer meg veldig bra. Jeg får ferdige porsjoner fra Reshape, disse legger jeg i fryseren og så er det bare å varme opp.

 

Ønsker du hjelp til å gå ned i vekt? ta kontakt med oss her

Menu
%d bloggers like this: